30.10.12 - w oczekiwaniu na IELTS, czyli moje przygotowania

International English Language Testing System - IELTS dla osób pragnących studiować w anglojęzycznym kraju.


co prawda, terminu IELTS nie mam jeszcze wyznaczonego, jednak jest to egzamin, który niewątpliwie muszę zdać, aby dostać się na studia w Wielkiej Brytanii.od mniej więcej tygodnia zaczęłam gromadzenie materiałów i przygotowania do testu. na pierwszy rzut oka wydawać by się mogło, że książek na ten temat  nie ma wiele, ponieważ IELTS jest mniej popularny niż na przykład FCE czy CAE. i tu pojawiło się moje zaskoczenie - sam Cambridge wydał około 25 pozycji przygotowujących do egzaminu! postanowiłam przyjrzeć się części z nich i zobaczyć, które okażą się najbardziej przydatne.

przede wszystkim zachęcam Was do zajrzenia na oficjalną stronę egzaminu IELTS, z której możecie dowiedzieć się wielu przydatnych informacji, m.in. gdzie i kiedy możecie zdać egzamin, jak się przygotować oraz w jakich placówkach przyjmują wyniki z tego testu. poza tym warto przeczytać ulotkę, w której są zawarte wszelkie potrzebne informacje.

jak wygląda egzamin?


źródło Internet
przedstawiony diagram pokazuje poszczególne części egzaminu. jak widać, dzieli się on na dwa rodzaje: general i academic. dla przyszłych studentów potrzebne jest zdanie IELTS academic na poziomie co najmniej 6,0 z każdej dziedziny (listening, reading, writing i speaking). dokładne informacje na ten temat możecie znaleźć na uczelni, do której się wybieracie. odwiedziłam już paręnaście stron uczelni i żadna z nich nie wymagała więcej niż 7,0 z IELTS. 






listening: 4 sekcje, 40 pytań, czas około 30 minut. 
* pierwsza sekcja - dialog pomiędzy dwójką ludzi, dotyczy życia codziennego
* druga sekcja - monolog, dot. życia codziennego
* trzecia sekcja - konwersacja pomiędzy paroma osobami (do 4 osób), dot. kontekstów edukacyjnych lub treningowych
* czwarta sekcja - monolog, dot. kontekstów edukacyjnych lub treningowych
pytania: wielokrotnego wyboru, krótkie odpowiedzi, uzupełnianie zdań, formularz/tabelka/podsumowanie, oznaczanie diagramu/planu/mapy
ważne! tekst słyszymy tylko raz! na pytania należy odpowiadać podczas słuchania tekstu. na początku przysługuje  nam czas na przeczytanie treści zadania i pytań. warto zwrócić uwagę, na które pytania mamy odpowiadać w danym momencie (żeby nie przeczytać za mało pytań). po tej części egzaminu mamy 10 minut na przeniesienie odpowiedzi na kartę odpowiedzi. 

academic reading: 3 sekcje, 40 pytań, około 60 minut
są to trzy teksty zaczerpnięte z magazynów, dzienników i książek, dotyczące szerokiej dziedziny zainteresowań. co najmniej jeden z tekstów zawiera szczegółową, logiczną argumentację. 
pytania: wielokrotnego wyboru, krótkie odpowiedzi, uzupełnianie zdań, klasyfikacja, wybieranie odpowiedniego nagłówka paragrafu, odpowiedź na pytania -  yes, not,  not given lub true, false, not given

academic writing: 2 zadania: 150 i 250 słów, około 60 minut
* zadanie 1 - sugerowany czas: 20 minut, co najmniej 150 słów.  odczytanie danych z wykresu, diagramu, tabelki,grafu i przedstawienie informacji na ten temat w pracy pisemnej. 
* zadanie 2 - sugerowany czas 40 minut, co najmniej 250 słów. praca pisemna na podany w zadaniu temat, ważne jest przedstawienie własnej opinii i argumentów.

speaking: 3 części, 11-14 minut
* część 1 - (4-5 minut) egzaminator i kandydat przedstawiają się. kandydat odpowiada na ogólne  pytania dotyczące jego rodziny, domu, pracy, studiów, zainteresowań.
* część 2 - (4-5 minut) kandydat dostaje kartę z zagadnieniami i ma jedną minutę na przygotowanie się do wypowiedzi (można notować), następnie opowiada na zagadnienie przez 1-2 minuty. na końcu egzaminator zadaje jedno lub dwa pytania dotyczące tematu.
* część 3 - (4-5 minut) egzaminator i kandydat uczestniczą w dyskusji na bardziej abstrakcyjny problem, który jest tematycznie powiązany z poprzednią  częścią.

jak jest oceniany egzamin?


źródło: Internet
przede wszystkim warto zobaczyć na tabelkę po lewej. zdanie egzaminu IELTS na poziomie 6,0 jest  równoznaczne ze zdaniem CAE z oceną B. jednak z tego co widziałam na stronach uniwersytetów, często zamiennikami IELTS na poziomie 6,0 jest A z CAE i  B z CPE. jak wcześniej wspominałam  są to tylko przybliżone dane, po więcej trzeba zajrzeć na "entry requirements" poszczególnych kierunków na wybranych uczelniach. 





9 stopniowa skala:

9,0 - expert user                                        5,0 - modest user
8,0 - very good user                                   4,0 - limited user
7,0 - good user                                          3,0 - extremely limited user
6,0 - competentuser                                   2,0 - intermittent user


jak się za to wszystko zabrać?


przede wszystkim należy wybrać odpowiedni podręcznik - taki, który będzie na naszym poziomie, pokaże nam najważniejsze zagadnienia oraz przedstawi dobre wskazówki. czytając dalej możecie znaleźć recenzje paru podręczników, które przypadkiem miałam okazję przeglądnąć. powiem, które z nich polecam, a które odradzam i dlaczego. często do podręczników dołączone są zeszyty ćwiczeń - bardzo dobra metoda na powtarzanie materiału!

jeżeli macie problem z gramatyką, to warto zaopatrzyć się w dodatkowy podręcznik dotyczący tego zagadnienia. to samo dotyczy słownictwa. polecam programy do robienia fiszek i powtórek (na przykład Anki). 

podejrzewam, że większość z Was chodzi do szkoły lub collegu. możecie poprosić Waszego nauczyciela o sprawdzanie waszych prac pisemnych, bo niestety tego nie da się zrobić samemu. 

warto otoczyć się angielskimi książkami i gazetami -  czytać wszystko co wpadnie pod rękę (oczywiście po angielsku). moim hobby jest czytanie opakowań żywności, a zwłaszcza płatków śniadaniowych! 

jeżeli nie masz z kim rozmawiać po angielsku, postaraj się znaleźć jakiegoś korespondenta. polecam poszukać na facebooku lub couchsurfingu,  a dla tych bardziej zdesperowanych na chatroulette.

to tylko ogólne wskazówki,  bo nie jestem w stanie nikogo zmusić do nauki języka, ani zaplanować mu grafiku. sama mam z tym czasami trudności, jednak staram się codziennie poświęcać parę godzin na naukę języka. systematycznie planuję lekcje i powtórki, robię ćwiczenia - jednak wiadomo, jestem tylko człowiekiem, na dodatek nastolatką, która woli czasem pójść na koncert i spać do południa niż poświęcić ten czas na naukę. mam o tyle więcej szczęścia, że mieszkam w Anglii i na każdym kroku mam styczność z tym językiem.

który podręcznik?


New Insight into IELTS -  Cambridge
poziom: upper-intermediate - advanced
rok: 2008 (trzecia edycja)
chyba pozostanie to moim numerem jeden wśród podręczników do IELTS. podzielony jest na 4 sekcje odpowiadające każdej części egzaminu: listening, reading, writing i speaking. przejrzysta forma, dobrane porady i przedstawienie strategii egzaminacyjnych są bardzo przydatne podczas nauki. warto też zwrócić uwagę, na to, że Cambridge jest współtwórcą całego egzaminu IELTS więc jest to sprawdzone wydawnictwo (pod względem znajomości tematów  i formy testu). 


IELTS Foundation - Macmillan
poziom: 4,5 - 5,5 na IELTS (niski!)
rok: 2004
podręcznik podobny do tych używanych w gimnazjum/ liceum. nieodpowiedni do samodzielnej nauki (brak odpowiedzi na końcu książki). ogólnie zbyt niski poziom na dostanie się na studia za granicą!





IELTS Masterclass - Oxford
poziom: upper-intermediate - advanced
rok: 2010
bardzo przejrzysta szata graficzna i ładne obrazki :D całość podzielona na 14 rozdziałów, a w każdym z nich znajdują się ćwiczenia do odpowiednich sekcji egzaminu. na początku przedstawione ogólne wskazówki dotyczące egzaminu.  nie wiem jak to jest z odpowiedziami, ale  wydaje mi się, że są w teacher's book. dostępna platforma internetowa do nauki.



Objective IELTS - Cambridge
poziom: advanced
rok:  2006
książka dobrze zbudowana: zawiera 20 działów tematycznych, 10 'test folders', czyli porad i zagadnień dotyczących egzaminu, 10 'writing folders' doskonalących pisanie oraz 'grammar folder' z zasadami gramatyki. odpowiedni do pracy w grupie, możliwa jest także wersja self-study, ale do niej niestety nie dotarłam, umożliwia przygotowanie się na 6,0-7,0 punktów z IELTS.




zbiór testów


same podręczniki nie wystarczą, żeby móc spokojnie przygotować się do jakiegokolwiek egzaminu, trzeba wykonać niezliczoną ilość ćwiczeń i najlepiej kilkanaście testów. i tutaj właśnie otwiera się przed nami seria Cambridge, która składa się z 9 książek, a w każdej z nich mamy 4 pełne testy wraz z nagraniami. ja korzystam z IELTS 7 i 8 - jak przerobię te dwa i resztę podręczników to pewnie wezmę się za inne części.





dodatkowe materiały


Common Mistakes at IELTS - Cambdridge
poziom: intermediate i advanced
książeczka zawiera 30 tematów i 10 testów sprawdzających wiedzę z każdych 3 tematów. na razie przerabiam intermediate - 3 tematy naraz a następnego dnia robię z nich test. po ukończeniu tej mam zamiar przerobić jeszcze poziom advanced - na pewno nie zaszkodzi!





Grammar for IELTS - Cambridge
poziom: wszystkie
rok: 2008
jeszcze nie korzystałam z tej książki, bo używam English Grammar in Use, ale może po nią sięgnę, ze względu na to, że zawiera wiele nagrań i dodatkowych ćwiczeń. nie jest to typowo nauka gramatyki, lecz także przygotowanie do pewnych wymagań na egzaminie. zawiera odpowiedzi, więc jest idealne do samodzielnego studiowania. 



Vocabulary for IELTS - Cambridge
poziom: wszystkie
rok: 2008
jest to bardzo przydatny podręcznik do samodzielnego poszerzania słownictwa. bogaty w ćwiczenia podobne do tych z egzaminu. z tyłu znajduję się lista najważniejszych wyrazów. zawiera odpowiedzi. 25 rozdziałów tematycznych - 5 testów. ja robię jeden temat co drugi dzień, a między tematami codzienne powtórki. polecam!




podsumowanie


wydaje mi się, że zamieściłam wszystko co chciałam. i bynajmniej mój post nie jest kryptoreklamą dla podręczników Cambridge! wydawnictwo to współtworzy testy IELTS przez co wyprowadziło na rynek serię kursów przygotowawczych i podręczników. każdy może znaleźć coś dla siebie i swojego poziomu. na zielono zaznaczyłam pozycję, z których się obecnie uczę i korzystam, natomiast na żółto te, po które może sięgnę w przyszłości.

w tym momencie jestem w trakcie wymiany mailowej z paroma uniwersytetami. nie jestem niczego pewna (jak zwykle). w kolejnych postach będę wspominała o mojej drodze do studiowania w Wielkiej Brytanii, a także postaram się doradzić osobom, które zamierzają się podjąć takiego wyzwania. nie jest to rzecz prosta, zwłaszcza dla osoby o takim charakterze jak ja! mam nadzieję, że wkrótce wszystko się wyjaśni i będę miała jasność na który kierunek i do którego uniwersytetu się dostanę! a potem pozostanie mi tylko wybranie terminu egzaminu IELTS...


13 komentarzy:

  1. łoo, niezły post, ja na szczęście egzaminu zdawać nie muszę, co chciałabyś studiować? Anglia/Szkocja/Irlandia/Walia?
    iii.. aplikujesz w tym roku? ja już od ponad tygodnia zabieram się do pisania personal statement, ale jakoś początku nie widać :P

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. najpierw myślałam o studiowaniu w Szkocji w Glasgow (piękne widoki i piękna Szkocja + niskie opłaty za studia = marzenie) jednak! aby się tam dostać trzeba mieć 75% z trzech rozszerzonych przedmiotów na maturze. czyli wychodziłoby na to, że muszę poprawić dwa (szczerze mówiąc nie chce mi się :P)
      teraz jestem przekonana, że chcę studiować w Cardiff (Walia) bo jest bardzo tanie życie i mieszkanie, na studia dostaje się pokrycie części kosztów od rządu Walii. i bardzo blisko jest morze i Bristol, co mnie motywuje podwójnie, żeby tam studiować.
      kierunek? najprawdopodobniej jakieś języki, w Cardiff nie ma rosyjskiego, więc pewnie będzie to hiszpański i japoński, albo dziennikarstwo, media i kultura. :D

      i tak, mam plan aplikować w styczniu, więc czym prędzej muszę się zabrać za wszystko! :)

      a Ty gdzie zamierzasz studiować i na jakim kierunku? ;P

      Usuń
  2. dzieki za ten post, przyda sie ;))
    wiesz moze, czy trzeba zdawac mature z przedmiotow dosatkowych w Polsce, czy mozna zdawac jakies egzaminy wstepne w UK?

    milej imprezy, tylko czemu tak pozno??? :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. z tego co mi wiadomo, to każdy kierunek ma inne wymagania:na przykład na dziennikarstwo trzeba napisać esej jako wstępny egzamin. a jak chciałabym iść na francuski to trzeba mieć jakieś 85% z rozszerzonej z francuskiego chyba. to wszystko zależy od uczelni i kierunku. już trochę w tym siedzę i wiem, że najlepiej jest do nich napisać z wynikami z matury. mnie już w jednej uczelni (Glasgow) podziękowali, a z reszty przyszły mi niejasne odpowiedzi dotyczące wyników matur. jak cokolwiek się więcej dowiem na pewno napiszę o tym na blogu! :)

      a właśnie nie wiem czemu taki termin, ale to w ogóle nie jest zależne ode mnie, bo tylko zostałam zaproszona :P a jutro idę do kina z dzieciakami na halloweenowe "Frankenweenie" więc i jakaś recenzja po drodze wpadnie :P

      Usuń
  3. masz zamiar brać kredyt, czy rodzice Ci pomogą? jeśli to pierwsze to chcesz iść do pracy? mama tyle pytań, bo temat jest mega głęboki a ja zastanawiam się czy aplikować w tym roku, czy w przyszłym...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. na pewno będę brała kredyt (jeżeli się dostanę) bo właściwie innej opcji nie ma na studiowanie w Wielkiej Brytanii. na szczęście system studiów jest tak skonstruowany, że masz czas na pracę, bo studiujesz zaledwie kilka godzin tygodniowo - ale ta informacja pochodzi z jakiejś strony polskiej i nie wiem czy odnosi się do każdej uczelni! myślę, że z pracą nie będzie problemów ze znalezieniem. mam plan mieszkać ze znajomymi, więc będzie prościej. i tym bardziej skłaniam się ku Walii, gdzie koszty utrzymania są dwukrotnie mniejsze niż w Anglii. a sam Cardiff jest koło 45 minut drogi od Bristolu.

      ja z różnych opowieści wiem, że jeśli nie zaaplikowałabym w tym roku, to miałabym problem wrócić do nauki po dwóch latach przerwy. wolę więc się sprężyć i dostać na jakieś studia: czy to w UK, czy w Krakowie, jeśli mi się nie powiedzie...

      Sama wiem, jaki ten temat jest obszerny i wymagający wielu godzin szukania, pisania, aplikowania... a na dodatek mi plany zmieniają się bez przerwy. jeżeli masz tylko sprecyzowany kierunek, to wejdź na ucas.com i wyszukaj odpowiednie uczelnie, potem sprawdź jakie są kryteria przyjęcia i napisz do nich maila, najlepiej podając wyniki z matur. przynajmniej ja tak robię, żeby się upewnić, czy mam jakiekolwiek szanse.

      mam nadzieję, że jakoś pomogłam. i w ogóle to chyba napiszę osobnego posta dotyczącego aplikacji na studia.

      Usuń
  4. Bardzo dobrym, pożyteczny post. Przeczytałam z zainteresowanie i jestem pewna, że wiele osób znajdzie tu coś dla siebie!

    OdpowiedzUsuń
  5. Dziękuję za listę podręczników. W poniedziałek wybieram sie na pierwsze spotkanie przyhoyowujace do IELTS. Ja wybieram się na podyplomowke do Bristol

    OdpowiedzUsuń
  6. Mam zamiar aplikowac na uniwersytety takie jak Kent,St Andrews,Aberdeen a że zostało niewiele czasu do 15.01 to wszystko muszę załatwić w przeciągu kilku dni. IELTS będę zdawać w kwietniu może czerwcu, a interesują mnie kierunki lingwistyczne i polityczne ewentualnie sportowe . Z tego co wiem najpierw trzeba wysłać list motywacyjny i referencje od dwóch nauczycieli,co dalej? Kiedy (chodzi mi o miesiąc) wyslac certyfikat i wyniki matur (zdaje rozsz polski,ang,franc i geogr ) liczą się wyniki wszystkich matur czy tylko 3 na poziomie AAB z tego co widziałam na stronie uniwersytetów. Mój e-mail to ilovenim13@op.pl jeśli nie udałoby mi się dostać w tym roku to Gap Year jest rzeczywiście dobra opcja? Z góry dzięki :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Swietny post!! dziekuje! przymierzam sie do IELTS, od dzis zaczynam naukę, Twój post mi duzo rozjaśnił :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Bardzo dobry post, szukałem na internecie wstępnie informacji o egzaminie i tak naprawdę dopiero tutaj jest zarówno jego formuła i opis przedstawiony w przejrzysty sposób.

    OdpowiedzUsuń
  9. Bardzo mi się przydał ten post, teraz już wiem jakie książki zamawiać :)

    OdpowiedzUsuń
  10. hej! natrafiłam właśnie na Twój blog i pozycje z książkami. Jak poszedł Tobie test? Ja chce się zarejestrować na GDC jako dental hygienist bo papiery mam. Pierwsze co muszę zdać IELTS w wersji academic co będzie potwierdzało moją wiedzę w zakresie językowym. Mieszkam w sumie już dwa lata w Angli a do college nie chodziłam wiadomo w pracy człowiek uczy się języka i tak też mam ;) Jestem dobrej myśli choć jestem przerażona i tym testem i samą komisją do spraw GDC. Daj znac jak Tobie poszło mój meil galecka.anna93@gmail.com serdecznie dziękuję za odpowiedź i pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń